Teamcoaching

Team4Teams is gespecialiseerd
in het ondersteunen van de samenwerking
in en tussen teams, horizontaal en verticaal.

Onze teamcoaching is ontworpen met
een (op ervaringsleren gebaseerde)
praktische aanpak, met unieke
inzichten en diepgang. 
Op maat voor elk opleidingsniveau.

Moderne organisaties zijn complex geworden.
Aandacht voor de samenwerking
in en tussen teams maakt het verschil.

Welkom in de wereld van teamcoaching

Dit zijn onze teamcoaching programma’s:

Teambuilding
communicatiestijlen
feedback
Samenwerking ondersteunen
Schaal van Samenwerking
Systemisch werken in teams
Team in zwaar weer

Wat doen we niet:

  • Team4Teams werkt op een praktische op ervaringsleren gebaseerde werkwijze. We geven geen advies over organisatieontwikkeling of de ideale structuur voor uw organisatie. Een team dat goed samenwerkt, doet dat in elke structuur.
    Dus (en dat is wel advies) eerst aandacht voor de teams zelf en hun samenwerking, een passende structuur komt daarna.
  • We werken met teams met een leidinggevende. We zijn dus in de eerste plaats een teamcoach voor het team samen met de leidinggevende(n). Onze aanpak is dus niet gericht op leiderschap, maar op samenwerkend leiderschap (door iedereen).
  • Onze teamcoaching geeft aandacht aan eigenaarschap en zelforganisatie. Wat het team zelf kan organiseren krijgt daarmee ook draagvlak uit het team. We houden ons niet bezig met het implementeren van zelfsturing. Dat is een organisatie ontwikkelingsvraagstuk. Het gaat ons om de teamsamenwerking. Slimmer, betrokken, met betere resultaten.
  • Sturen organisaties hun teamleiders, leidinggevenden en teammanagers  soms nog individueel op cursus, check eerst of het niet goedkoper (!) is om een teamdag te organiseren. Door met iedereen.in gesprek te gaan over eigenaarschap en hoe organiseren we met meer betrokkenheid zelf als team wat nu nog buiten invloed van de collega’s over hun hoofden heen georganiseerd wordt. Een teamcoach adviseert u graag.

Onze teamgerichte trainingen

Vaak onderdeel van een traject

Communiceren met stijl

Hét aanbevolen vervolg in een teamcoachingscyclus

Met de Teamtraining communicatiestijlen maken teamleden zichtbaar dat ieder teamlid communiceert met een focus voor ogen. Diversiteit in focus maakt het team sterker zodra je elkaars focus leert kennen en gebruiken.
Door de focus van elkaar te leren kennen, verzachten tegenstellingen en daarmee krijgen teamleden meer begrip voor elkaar.

Vier communicatietrainingen

Workshop | Clinic | Training  | Masterclass

Masterclass Communicatie

Het beste van de communicatietraining en meer

Feedback vragen, geven en ontvangen

Feedback vragen, delen en accepteren

Bij feedback bouwt u – doelgericht en geïnspireerd – verder aan de samenwerking in uw team. Voor het delen van feedback is een basisniveau van vertrouwen nodig.
Door wat goed gaat te waarderen op ieders specifieke inzet, kwaliteiten van elkaar  te erkennen én door te erkennen naar elkaar dat nieuwe stappen gezet kunnen worden, wordt het vertrouwen verder versterkt.

Feedback is een perfect vervolg op teambuilding en communicatiestijlen.

Er is veel te doen over feedback. Voor lichte en luchtige feedback, de feedback waar u de collega die de feedback geeft voor bedankt, omdat er direct leerrendement zichtbaar is, is een basisniveau van vertrouwen nodig.
In een teamcoachingstraject gebruikt een teamcoach de Schaal van Samenwerking als een routekaart. Op de afbeelding hieronder ziet u gelijk wat er nodig is voordat feedback ‘wegblijft’ van kritiek en irritaties.
Het is de reden dat we meestal eerst teambuilding inzetten, met communicatie aan de slag gaan, voordat feedback ook echt gedragen en gepraktiseerd kan worden.
Alle goede dingen komen langzaam.

Teamcoaching met de Schaal van Samenwerking

Vijf trainingen feedback geven en ontvangen

Workshop | Clinic | Training | Online cursus | Masterclass

Masterclass Feedback

Het beste van de feedbacktraining en meer

Schaal van Samenwerking kritiek versus feedback

Kritiek, een hint of feedback?

In alle feedbacktrainingen maken we onderscheid tussen kritiek, een hint en feedback.
Dit onderscheid geeft inzicht en maakt het verschil.

Want veel feedback is geen feedback maar een vrijblijvende hint, zonder afspraken over wie wat gaat doen. Door het ‘vaag’ te houden wordt niemand aangesproken en behoud je daarmee zelf ook ruimte. “We moeten beter samenwerken!”.
Iedereen beaamt het, maar niemand deelt wat de aanleiding is of hem of haar dwarszit. Niemand neemt het initiatief.

En soms wordt feedback ontvangen als kritiek. Wie geïrriteerd raakt, te lang wacht of overvallen wordt, geeft feedback op een manier waarbij het voor de ander moeilijker wordt om het met een lerende houding te ontvangen! De irritatie draagt dan bij om de feedback persoonlijk op te vatten. Iedereen snapt het verschil. De één is er gevoeliger voor dan een ander. In de teamtraining communiceren met stijl leer je hier meer over. Hoe iemand feedback goed kan ontvangen kun je het best gewoon een keer met elkaar bespreken, bijvoorbeeld in deze teamtraining.

Feedback is voor ons pas feedback als duidelijk is waar je samen naar toe wilt en je elkaar iets gunt. Zodra je feedback geeft vanuit een houding van gunnen en met een helder gezamenlijk doel, kan de ander het lerend ontvangen en zo leer je samen van gemaakte fouten. We gebruiken hiervoor de Schaal van Samenwerking.

Feedback of Feedforward?

In ons vakgebied is discussie over feedforward en feedback.
Enkele collega’s kiezen voor feedforward.
Feedforward is in hun ogen toekomstgericht en in die toekomst kun je iets veranderen.
Feedback zou teveel gericht zijn op terugkijken,
waarmee je (bij de ander) vooral ergernis oproept…
Feedback krijgt daarmee een negatieve kleur. Hoe zinvol is dat?

Waarom wij kiezen voor feedback Pijl rechts icoon