Ervaringsleren methodiek
Ervaringsleren doen we allemaal, hopelijk elke dag. Het is zo normaal dat weinigen spreken over een ‘ervaringsleren methodiek’. Toch zijn er belangrijke mensen die zich met dit alledaags leren – leren door te doen – bezighouden. Twee tot drie ervan zul je in elke opleiding ervaringsleren tegenkomen:
Ervaringsleren methodiek volgens Kolb
David Kolb is een leerpsycholoog en pedagoog uit de Verenigde Staten die zich met name richt op ervaringsgericht leren. Hij is bekend door zijn theorie m.b.t. leerstijlen en de leercyclus. [Wikipedia]
Kolb spreekt oorspronkelijk over vier leerstijlen: doener, dromer, denker en beslisser. De invloed van Kolb is enorm. In onze teamtraining over communicatiestijlen komen de vier leerstijlen zijdelings terug als motiverend, zorgend, onderzoekend en regisserend. U kent ze wel met de vier kleuren geel, groen, blauw en rood.
In de ervaringsleer opleiding gaan we aan de slag met de nieuwste versie van Kolb en Peterson, waarin niet van vier maar over negen leerstijlen wordt gesproken. De vier zijn nog steeds een mooie samenvatting, met de negen leerstijlen kun je nog beter zien welke leerstijlen in een team overbelicht of onderbelicht blijven. In de afbeelding met de potloden kun je ze alle negen vinden. De doener kiest voor uitproberen, maar ervaren en in actie komen zijn minstens zo belangrijk. De beslisser beslist, maar (zelf eerst) nadenken en (zelf) in actie komen, daar kan een team niet zonder.
Tuckman teamontwikkeling
Tuckmans stadia van groepsvorming, ook bekend onder de noemer forming – storming – norming – performing, is een psychologisch model uit de groepsdynamica dat ontwikkeld is door de Amerikaanse sociaal psycholoog Bruce Tuckman. [Wikipedia]
Bruce Tuckman is een tweede invloedrijke psycholoog uit de Verenigde Staten die invloed heeft gehad op de groepsdynamische inzichten bij het vormen van groepen en teams. Zodra een team zich vormt (forming) zijn de teamleden nog individueel gericht. Zodra er in de nieuwe samenwerking tegenstellingen ontstaan komt een team onder druk (storming). Je zou kunnen stellen dat deze fase, ook wel de conflictfase genoemd, het interessantst is. In een positief groepsproces gebruiken de groepsleden deze ‘onrust’ om tot goede werkbare afspraken te komen (norming). Zo ontstaat een gesloten en loyaal team. Om tot efficiëntie en groei te komen is het daarna nog nodig om als team open te staan voor de tegenstem die vroeg of laat klinkt. Waarna presteren plezier en resultaat oplevert (performing). Later voegde Tuckman nog adjourning als een afsluitende fase toe aan zijn model. Deze fase is altijd wat onderbelicht gebleven, maar in veranderingsprocessen superbelangrijk.
Bij teamontwikkeling zijn fases te herkennen, maar een modern team ontwikkelt zich dwars door alle fases heen. Teamleden komen en gaan en van systematiek (we zijn nu hier) is eigenlijk geen sprake (meer). Toch geeft Tuckman ons handvatten voor teamontwikkeling ook in de opleiding.
Comfort, Stretch, Panic van Karl Rohnke
Minder bekend, maar wel belangrijk zijn de inzichten van Karl Rohnke, een Amerikaanse outdoor coach die zich richtte op avontuurlijke hoogteparcours met touwbruggen. Je kunt dan comfortabel toekijken, maar daarvan zul je niet veel leren. Je kunt ook het avontuur kiezen en ‘stretch’ ervaren hoog tussen de bomen of hangend aan een rots. Je leert daardoor iets nieuws, een vaardigheid, en je leerzone is groter geworden. In de paniekzone leer je niet meer. Rohnke heeft de stelling gebracht dat het leven óf stretchen is óf tot krimpen leidt. Zo is het ook in teamontwikkeling. Wat is er nodig om een team in staat te stellen om een nieuw avontuur aan te gaan, of worden veranderingen afgewezen?
Schaal van Samenwerking
Of de Schaal in dit ruitje thuishoort, mag u straks zelf bepalen. Voor ons is het essentieel om te ‘weten’ waarom iets lukt of geen kans maakt. Je kunt nog zo’n goed team formeren, of een team slaagt, ontwijkt of in conflicten omkomt, heeft te maken met gedrag. Kolb speelt een rol, Tuckman geeft inzicht, Rohnke ook, maar in één oogopslag is op de Schaal te zien of een team er uit gaat komen of – zonder gedragsverandering – juist in strijd ten onder gaat. Daarom is kennis van de Schaal een belangrijke routekaart voor deze opleiding.
Theorie en praktijk
De opleiding duurt vier dagen. Dat is best lang en toch ook heel kort. We kiezen ervoor om vooral praktisch aan de slag te gaan. Ervaringsleer methodieken komen aan de orde, zijn ook onze leidraad, maar het wordt geen college. We gaan praktisch aan de slag. De casussen ingebracht door de groep spelen een belangrijke rol, waardoor elke dag ook weer een nieuw avontuur wordt, voor ons allen. Ervarend leren, met een theoretische onderbouwing.