Ik word gepest op het werk
Wat kan ik doen?
- Tips voor mensen die gepest worden op het werk.
- Tips voor omstanders die iemand die gepest wordt willen helpen.
Neem uw gevoel (‘Ik word gepest op het werk’) serieus. Pesten is schadelijk en niet alleen voor u. Het is een groepsgebeuren. Pesten treft ook de werksfeer van anderen, het beschadigt de flexibiliteit van de hele afdeling en richt daarmee schade aan in de organisatie. U voelt zich slachtoffer, maar daarin staat u niet alleen. Lees hier hoe wij kijken naar een pestende groep.
Normaal gesproken wordt pestend gedrag opgemerkt en gecorrigeerd door groepsleden, leidinggevenden en andere omstanders. Respectvol samenwerken is immers een belangrijke voorwaarde voor bedrijfssucces. Maar onder druk kunnen teamleden zich ‘overlevend’ of ‘ontlopend’ gaan gedragen. Niemand gedraagt zich meer ontspannen en vrij, plagen wordt pesten. Het werkplezier verdwijnt bij iedereen.
In een pestende omgeving wordt humor als gemeen ervaren. Spontaan reageren op een grap lukt dan niet meer. U wilt ook niet met gelijke munt betalen en dat maakt reageren complex.
Hulp inroepen is belangrijk. Belangrijk voor u, maar ook belangrijk voor het team en de organisatie. Hoewel het voor u misschien moeilijk is om te zien, helpt u de organisatie door in beweging te komen.
Door naast uw klacht (‘Ik word gepast op het werk’) ook een positief alternatief mee te nemen in uw roep om hulp (‘Ik wil meewerken aan sfeerverbetering op het werk’), maakt u het voor omstanders gemakkelijker om aan te haken. Eén persoon in uw groep die u wil ondersteunen kan al verschil maken. Deze website geeft u een overzicht van mogelijkheden mocht het mogelijk zijn om de hulp van een externe teamcoaching in te roepen.
Dit zijn enkele mogelijkheden. De meest effectieve staat bovenaan:
Formuleer dat wat u van de ander verwacht en wat voor u respectvol handelen is. Heeft u een (invloedrijke) collega die u daarbij wil helpen dan staat u sterker. Lees samen deze webpagina’s waarop verschillende mogelijkheden staan vermeld.
Wij adviseren u niet alleen het negatieve gedrag centraal te stellen, maar daarnaast ook zelf te bedenken waar het hele team wat aan heeft: een betere werksfeer. U formuleert dan ook een doel in plaats van alleen het probleem. Hierdoor kunnen mensen gemakkelijker aanhaken. Heeft u een (invloedrijke) collega die u daarbij wil helpen dan staat u sterker.
We maken onderscheid tussen pesten en plagen. Het is aan te bevelen om onze zienswijze over een groep waarin gepest wordt eerst te lezen.
Pesten is een groepsactiviteit, schadelijk voor alles en iedereen en vraagt om correctie.
In onze aanpak benaderen wij niet zozeer de acteurs, maar de groep als geheel. Hieronder een opsomming van mogelijkheden. Kijk waar u kunt aanhaken. Punt 1 levert het meeste op, het laatste punt het minste.
U steekt positief in, deelt met uw team waar u naar toe wilt en brengt het ongewenste gedrag indirect ter sprake. In gesprek en met een positief doel voor ogen gaat dat gemakkelijker. Deze website kan u helpen om dat op eigen kracht te doen. U kunt ook overwegen met teamtraining of teamcoaching het proces van verbetering te versnellen.
Stel een positief doel waar u samen naar toe wilt. Zo transformeert u gemakkelijker het ernstige gedrag tot een nieuw gemeenschappelijke samenwerkende cultuur. In contact met mensen buiten het team is het belangrijk dat u het gedrag ter sprake brengt. Het is niet zo effectief om ‘op de man’ te spelen. Dat werkt drukverhogend, terwijl u de druk juist wilt verlagen.
Ook hier is het formuleren van wat er positief nodig is een betere insteek dan het centraal stellen van het probleem. Geef de instantie even de tijd om in actie te komen en verwijs eventueel naar deze website voor ondersteuningsmogelijkheden. Hou vol en ga eventueel een stap hoger in de organisatie als er geen verbetering plaatsvindt.
Pestgedrag heeft vele oorzaken. Het kan hardnekkig zijn, door leidinggevenden gedragen of zelfs actief ondersteund worden. Pesten op het werk is absoluut ongewenst en schadelijk. In actie komen is dan ook de enige optie.
Contact